نور سیاه

ادبی عرفانی طنز وهر چرت و پرت دیگه که بخواهید

نور سیاه

ادبی عرفانی طنز وهر چرت و پرت دیگه که بخواهید

کمر درد

پیشگیری از کمردرد

برای بهبودی ماهیت عملکرد بدن و اینکه در آینده دچار کمر درد نشویم بهتر است درمان مشخص شده از نظر پزشک معالج را ادامه دهیم و در صورت لزوم مراجعات متوالی به پزشک معالج داشته باشیم .

تغییرنحوه زندگی بهترین راه برای سلامتی است!

در صورت سیگار کشیدن بهتر است آنرا متوقف نماییم . چاقی را بایستی با کاهش وزن درمان کرد . مشکلات  روانی اجتماعی نیز می تواند باعث تاخیر و یا عدم بهبودی کمر درد شود . و در موارد کمردرد های مزمن بدون علت جسمی مشخص بایستی حتما به دنبال علل روانی اجتماعی بگردیم و در جهت درمان آنها بکوشیم مهمترین مسئله برای کمردرد شاید جلوگیری از ایجاد مشکلات کمر باشد .

با رعایت نکات ریز می توان از ایجاد کمر درد جلوگیری کرد :

1- ایستادن و نشستن مناسب  2- انجام تمرینات ورزش مرتب (بخصوص تمرینات هوازی )

3- بدست آوردن و حفظ وزن مناسب    4- توقف سیگار کشیدن      5- رژیم غذایی مناسب ( شامل ویتامین و کم چرب )      6- رعایت اصول صحیح در بلند کردن وزنه     7- استفاده مناسب از وسایل ورزش

وسایل تشخیصی : مگر مواردی که شک بر ضایعات وخیم و خطرناک به عنوان علت کمر درد باشد مثل عفونت – تومور یا شکستگی نیازی به انجام تستهایی چون رادیو گرافی و یا سایر وسایل تصویری وجود ندارد . در موارد نادری که شک به ضایعات وخیم فوق وجود دارد از رادیو گرافی ساده - MRI –CT  اسکن و یا روش های آزمایشگاهی پاراکیلینیک استفاده می شود ولی بایستی بیماران باید بدانند در اکثر موارد کمر درد تا در افراد جوان و سالم بدون سابقه بیماری زمینه ای اتفاق می افتد نیازی به انجام تست های تصویر برداری نمی باشد .

درمان غیر جراحی : در مواردی که کمردرد خیلی شدید نباشد بیشتر کشیدگی یا آسیب تاندونها مطرح است و ممکن است درمان های خانگی کفایت کند و معمولا در عرض چند هفته بهبود حاصل می شود ، توجه می شود در عرض 24 تا 48 ساعت اول برای کاهش تورم – اسپاسم عضلات وارد از کمپرس آب سرد شود . (به فواصل 15 دقیقه ای کیسه یخ داخل حوله و روی کمر گذاشته شود . بعد از گذشت 2 روز می توان برای  گرم کردن و حذف اسپاسم از کمپرس گرم استفاده کرد. درطول دوره  بهبودی استراحت و کم شدن فعالیت نیز توصیه می شود . البته استراحت بهتر است هر چه کوتاهتر باشد و معمولا توصیه به استراحت مطلق نیز نمی شود . داشتن فعالیت مختصر  برای بهبودی بهتر است می توان ورزش هایی چون راه رفتن – دوچرخه سواری و شنا را توصیه کرد . استفاده از کمربند طبی را برای دوره های کوتاه موقع انجام فعالیت های روزمره می توان توصیه کرد.

داروهایی که برای کمر درد بکار برده می شود داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث کاهش تورم درد می شوند . درموارد دردهای خیلی شدید می توان از داروهای نارکونیک (مخدر) استفاده کرد . داروهای دیگر مثل شل کننده عضلانی ضد افسردگی ها و یا داروهای خیلی شدید می توان از داروهای خواب آور نیز ممکن است تجویز شود . البته بایستی بدانیم استفاده از دارو رل مهمی در درمان کمر درد و بهبود سیربالینی آن ندارد .

استفاده از روش های  فیزیوتراپی مانند سرما یا گرما ، ماساژ نسوج عمقی ، تحریک الکتریکی و اولتراسونر را نیز می توان در درمان کمردرد بکار برد ولی هیچکدام اثرات ثابت شده ای در بهبود کمر درد ندارد . شاید استفاده از روش های فیزیوتراپی بتواند بیمار را برای انجام تمرینات ورزشی ، قسمت فعال درمان فیزیکی است آماده نماید.

درمان جراحی درصد کمی از بیماران مبتلا به کمردرد بریا بهبود مشکل کمرشان نیازبه انجام جراحی دارند . علیرغم اینکه کمردرد ممکن است شدید باشد ولی معمولا با درمانهای ساده وگذشت زمان بهبود می یابد . در موارد شدید وبهبود نباشد کمر درد و درد  پا ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد بخصوص در مواردی که فشار بر روی عناصر عصبی کمر وجود دارد و باعث ایجاد نقایص عصبی بهبود نیابنده و یا پیشرونده برای بیمار شود.

معمولا به غیر از موارد خواص توصیه می شود جراحی فقط پس از عدم پاسخ بیمار به درمانهیا ساده تر چون استراحت – فیزیوتراپی و درمانهای دارویی (بمدت چندین  ماه ) مورد توجه قرار بگیرد..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد